Дойче шуле на 17 години
БТА
- 13 Септември 17:57
За 17-ти път тази учебна година ще отвори врати първото
лицензирано от МОН частно езиково училище в страната - Дойче
Шуле, съобщиха от учебното заведение. В него се учат ученици от
1-12 клас и деца в предучилище и в детска градина. В обучението
по немски език на всички степени са включени високо
квалифицирани германски преподаватели.
“По традиция образованието стои на едно от първите места в
ценностната система на българина. В това отношение ние сме били
винаги, а през последните 20 години дори в още по-голяма степен,
далеч по-напред от така наречените “големи нации“ - американци,
англичани, германци, французи, руснаци. В особено голяма степен
това е валидно за обучението по чужди езици“.Това заяви за БТА
директорката на училището Станка Стоянова-Шпилнер.
Професор доктор на филологическите науки Станка
Стоянова-Шпилнер е специалист по германистика и чуждоезиково
обучение, завършила германистика и методика на чуждоезиковото
обучение в Лайпцигския университет в Германия и защитила
докторат в Лайпцигския университет в Германия. Основател е на
първото частно училище в България Дойче Шуле София през 1992 г.
и негов директор.
По думите й, анализът на ситуацията в България в момента
доказва ясно: налице е масово ориентиране към английския език
особено в ранното чуждоезиково обучение и това определено е
“мода“, но изучаването само на английски за всеки млад българин
е абсолютно недостатъчно.
Според проф. Стоянова, училите само английски език
кандидатстуденти твърде късно да осъзнават необходимостта от
владеенето най-вече на немския език.
Германия остана единствената страна, в която обучението в
международно известни университети на изключително високо
равнище е почти безплатно. И така - прагматичният български
кандидатстудент, знаещ повече или по-малко английски език, се
залавя твърде късно с изучаването на трудния немския език, който
е предпоставка за прием в германски университет и губи 1-2
години.
Възрастта между 2 и 11-12 години е най-ползотворна за
изучаването на чужд език - това е така наречената имитативна
възраст, отбелязва проф. Стоянова. Поради това правилният избор
на език и детска градина или начално училище е от огромно
значение за развитието на всяко дете. За съжаление често тези
най-добри години се похабяват лекомислено - детето се записва в
най-близката детска градина или начално училище “с изучаване на
английски език“.
Нуждата от учители по английски език и оставането без работа
на учителите по руски език предизвика след 1989 г. масовото
появяване на преквалификационни курсове. Така според учебното
заведение (като изключение тук можем да посочим единствено СУ
“Св. Климент Охридски“!) в такива курсове за 3, 6 или 10 месеца
бяха “изфабрикувани“ масово “учители по английски език“. Особено
голямо е количеството на такива “учители“ за ранно обучение по
английски език, отбелязва проф. Стоянова.
Според нея при такива предпоставки обучението по английски
език се свежда до наизустяването на песнички и стихотворения, на
стандартни фрази и не води до действително осмислено
реализиране в реални комуникативни ситуации. По думите на проф.
Стоянова, за съжаление в момента се броят на пръсти лицензирани
от Министерството на образованието училища и детски градини, в
които обучението се води от родноезични преподаватели:
англичани, германци, французи, испанци и др.
Според директорката на Дойче Шуле правилният избор на чужд
език като първи чужд език е изборът на един от така наречените
“трудни езици“ - немски или френски. След солидно 5-6 годишно
обучение по един от тези езици изучаването на английския и
испанския език е доказано по-ефективно и бързо. А за една малка
нация като нашата два западни езика са задължителни за всеки
млад българин, заявява проф. Стоянова.
|