Експерт критикува финансирането на школата
БТА
- 11 Ноември 16:24
Системата на единните разходни стандарти /ЕРС/ в
образованието е доста скована в България, коментира днес Ян
Херцински, един от полските експерти, изготвили доклад за
текущите проблеми в условията на реформа на финансирането на
образованието в България.
Изследването беше представено на дискусия в София,
организирана от Института “Отворено общество“ и Инициативата за
местно самоуправление - Будапеща.
Системата от ЕРС отнема част от влиянието на местната власт,
като ограничава свободата за разпределение на средствата към
училищата, посочи Херцински, един от авторите на доклада.
Той посочи, че нормативната рамка за финансиране на
образованието трябва да бъде поставена на стабилна основа, а не
да се определя със закона за бюджета всяка година.
Според него идеята за финансиране на образованието на базата
на издръжката на един ученик и разделянето на общините на
четири групи е добра, но групи 3 и 4 включват много различни
общини. Затова според доклада трябва да бъде преразгледано
разделението на общините в групите.
Херцински посочи, че и в четирите групи има паралелки от по
22-ма ученици, но единните разходни стандарти са различни и се
получават различни пари за паралелка. По думите му това може да
бъде един от индикаторите за качество на образованието и е начин
да се провери ефективността на системата на разпределение на
средствата и равнопоставеността на общините. Според експерта
системата за финансиране на образованието на база на издръжката
на един ученик трябва да бъде съгласувана и с броя на
паралелките.
От Министерството на образованието и науката оспориха
анализа, защото е направен на основата на разходи за паралелка.
Общо 80 на сто от средствата за образование се разпределят
според броя на учениците, а останалите 20 процента - съобразно
политиките на общините, поясниха от министерството. От
ведомството посочиха, че докладът е обсъждан преди това със
съответните институции и техните бележки не са взети предвид.
|