Високоскоростните влакове
БТА
- 03 Април 17:39
Френският високоскоростен влак (Те Же Ве), който днес подобри собствения си световен рекорд за скорост върху релси, като постигна 574,8 км/ч, е един от четирите действащи
високоскоростни влакове в света.
Те Же Ве (TGV)
Френският Те Же Ве, който бе пуснат в експлоатация през
1981 г., остава най-бързият влак в движение, развиващ 320 км/ч.
Проектът бе разработен през ноември 1975 г., но
проучванията датират от 1968 година. Още през първата
си година в експлоатация Те Же Ве реализира търговски рекорд от
270 км/ч.
Алстом (Alstom) и италианската АнсалдоБреда
(AnsaldoBreda) (Финмеканика/Finmeccanica) конструират прототип
от четвърто поколение високоскоростни влакове, наречен А Же Ве
(AGV; Automotrice a grаnde vitesse). Прототипът ще постига
крейсерска скорост от 350 км/ч
и се очаква да бъде представен през настоящата година.
Канадската компания Бомбардие (Bombardier), която в
сътрудничество с Алстом конструира Те Же Ве, обяви през 2006 г.,
че работи по проект за влак от ново поколение, наречен "Зефиро"
- с бързината на А Же Ве и с по-голяма мощност.
Шинкансен (Shinkansen)
Пионерът в тази област - японският Шинкансен,
конструиран от Кавасаки (Kawasaki), Хитачи (Hitachi) и
Нипон шарьо (Nippon Sharyo), бе пуснат през 1964 г. за
Олимпийските игри в Токио. Първата линия свързваше японската
столица с Осака, а към момента Шинкансен
се движи със скорост до 300 км/ч.
Новият прототип на Шинкансен - "Фастек 360Z", чиито
тестове започнаха през април 2006 г. за период от две години, ще
достига скорост от 360 км/ч в търговска експлоатация (при
тестове той се движи с 400 км/ч).
Друг прототип - "Фастек 360", който се движи със същата
скорост и е тестван в продължение на 10 месеца,
бе представен през юни 2005 година.
Ай Си И (ICE; Inter-City Express)
Германският Ай Си И, създаден от консорциум начело със
Сименс (Siemens), е проектиран през 1982 г., и е в експлоатация
от 1991 година. Германският влак осигурява многобройни
транспортни връзки в Германия и към съседните страни, а третото
поколение Ай Си И се движи
с над 300 км/ч.
Испанският Ай Си И - Веларо (Velaro) ще бъде пуснат през
2007 г. и ще свързва Мадрид и Барселона. Влакът ще се движи с
350 км/ч.
Маглев (Maglev; Magnetic levitation)
Експерименталният японски влак на магнитно окачване
Маглев държи световния рекорд за скорост от 581 км/ч, поставен
на 2 септември 2003 година. От 2007 г. се правят тестове с
експериментална композиция в Яманаши (западно от Токио). Маглев
се задвижва до много по-високи скорости от тези на класическите
влакове, благодарение на механизма си на притегляне и
отблъскване на свръхпроводими магнити, прикрепени върху
превозното средство.
Оригиналът на техниката за магнитна левитация
е създаден от германският консорциум на ТисенКруп (ThyssenKrupp
AG) и Сименс - Трансрапид интернешънал (Transrapid
International). Целта е да бъдат конструирани само влакове с
крейсерска скорост от 430 км/ч.
Една-единствена линия в света е пусната в търговска експлоатация
- линията между Шанхай и летището на Пудун. Проектите за
експлоатация в Германия, където през септември 2006 г. при
катастрофа на експериментален влак без водач загинаха 23 души, а
10 бяха ранени, бяха почти изоставени. Въпреки това той е обект
на проекти в Катар, Обединените арабски емирства, САЩ,
Великобритания и Холандия.
|