Защо отпадат децата от училище
БТА
- 05 Февруари 15:47
Около 2,9 на сто, или 20 800 ученици, са отпаднали по
различни причини от общообразователните училища през учебната 2004-2005 г., като 17 100 от децата са от основното образование. Това сочат данни от изследване на социологическата агенция
“Витоша рисърч“ в рамките на проект на Министерството на образованието и науката (МОН) и УНИЦЕФ за причините за отпадане на ученици от училище. Данните съобщи днес Андрей Нончев от “Витоша рисърч“ при представянето на проекта.
В изследването, осъществено през 2006 г., са участвали 1296 отпаднали ученици и техните родители, 200 директори, учители и педагогически съветници и 100 експерти от отделите за социално
подпомагане. Според резултатите най-голям е делът на напусналите училище по семейни причини - 9800, или 47 процента от общия брой на напусналите. Голям е делът и на напусналите поради нежелание да
учат - 5400, или 25,8 на сто. Делът на отпадналите от училище деца след четвърти клас е
87,6 на сто от всички отпаднали. Отпадналите от основни училища (1-8 клас) съставляват повече от половината от всички отпаднали от системата, а учениците от СОУ (1-12 клас) са близо 25 на сто
от всички. В професионалните гимназии и в началните училища делът на отпадащите е по около 5 на сто.
Според изследването три са основните причини за отпадане от училище - социално-икономически, образователни и етнокултурни. Според 50 на сто от учителите и 69 на сто от социалните работници “бедността на семейството“ е съществена причина за
отпадане от училище. Всяко пето от интервюираните деца между 12- и 16-годишна възраст работи, за да подпомага финансово своето семейство. Образователните причини за отпадане от училище са свързани с училищната среда и с организацията на учебния процес. 34 на сто от учениците от 12 до 16 години посочват, че не са искали да учат, защото им е било трудно, а 22 на сто заявяват, че не им е било интересно в училище. 44 на сто от учениците (12-16 години) биха се върнали в училище, ако имат възможност да учат в професионална паралелка.
Резултатите от изследването показват, че етнокултурната среда, в която расте детето, също оказва влияние за посещението му в училище. Три четвърти от родителите на отпадналите деца се
самоопределят като роми, а 12 на сто от децата (от 12 до 16 години) посочват като причина за напускане на училище ранното встъпване в брак. Министърът на образованието и науката Даниел Вълчев отбеляза, че има тенденция за концентрация на отпадащите деца в
определени рискови групи. По думите му една от възможностите за намаляване на броя на отпадащите деца са безплатните учебници до седми клас.
|