Пенсионери искат ”висяща железница”
БТА
- 19 Ноември 13:59
На 26 ноември в Централния дом на архитекта в София Пенсионерската асоциация за прогресивни технологии организира
национално обсъждане на проблемите, свързани със системата "висяща железница".
Това съобщиха днес на пресконференция в БТА от асоциацията.
От организацията очакват да се информира обществеността,
заинтересованите граждани и специалисти за проекта "Висяща
железница", да бъдат обсъдени възможностите за осъществяването
му и да се направят предложения за финансиране.
Идеята за проекта е представена преди девет месеца с цел да
се реши проблема с обществения транспорт и трафика в София.
Предложението на асоциацията е да се изгради пилотно трасе
от метростанция "13" на ж.к. "Младост" 1, по бул. "Брюксел" до
терминал "1" и "2" на аерогарата. Системата включва пръстен,
който започва от магазин "Билла" в ж.к. "Младост", през ХМС, по
бул. "Цариградско шосе" с отклонение по бул. "Пейо Яворов" до
гара "Подуене", от там до Сточна и Централна гара, по бул.
"Опълченска", покрай НДК и бул. "Черни връх" до Околовръстно
шосе и обратно до ж.к "Младост". Проектът предвижда към този
пръстен да има връзки от бул. Пейо Яворов" към бул. "Черни
връх", от гара "Подуене" към НДК и от Сточна гара към бул.
"Опълченска".
Обсъдена е идеята, че с висяща железница могат да бъдат
решени проблемите на редица райони в Рило - Родопската област.
От асоциацията смятат, че подобен транспорт може да се изгради
и в участъка Пловдив - Асеновград - Чепеларе - Пампорово -
Смолян, Пловдив - Кричим - Девин - Пещера - Батак, Костенец -
Боровец - Самоков - Дупница - Кюстендил. Предлага се също
панорамна железница да свързва южното със северното черноморие,
а също и прохода Троян - Кърнаре, която да осигури връзка от
Свищов до Смолян.
Представители на организацията изредиха редица предимства на
висящата железница в сравнение с метрото и автомобилния
транспорт. По техни изчисления, енергоразходите на релсовия
транспорт са 6 пъти по-ефективни от автомобилния транспорт.
Изграждането на висящата железница, според тях е от 6 до 8 пъти
по-евтино от метрото. По изчисления на асоциацията при
комплексна бригада от 150 човека 1 километър от този тип
железница може да бъде изграден за около 40 дни.
Сред предимствата, които представителите на организацията
изтъкнаха е, че съществува възможност над носещата конструкция
на железницата а се оформят една пешеходна и две велосипедни
алеи.
Искаме да се прекрати административния "волейбол" по
отношение на нашия проект и да се създаде звено към
Министерството на транспорта, което да се занимава с
организацията, координацията и управлението на цялата дейност,
заявиха от асоциацията. От там настояват да се осигурят следства
за проучвания в тази насока, да се финансира проектирането и
изграждането на пилотния участък.
От три седмици екип от 27 студенти от Техническия
университет в София са започнали подготовката на техническата
част на проекта, който предвижда автоматично управление с
диспечерски пункт. Предвижда се да бъде заложена нова енергийна
система, базирана върху постоянни магнити, което да направи
съоръжението безплатно за дълъг период от експлоатация.
Системата е непозната в света, и е разработена от Георги Янков.
|