Горещият телефон на НЗОК приема по 90 обаждания
БТА
- 24 Септември 11:09
Над 15 000 телефонни обаждания са получени в
здравно-информационния център на Националната
здравноосигурителна каса /НЗОК/ за първите осем месеца на
годината. На "горещия телефон" 0800 14 800 средно на ден са
правени по 90 телефонни консултации, посочват от НЗОК.
Оплакванията на пациентите на горещия телефон са по повод на
ранно изписване от болницата, преди да е настъпило сериозно
подобрение в състоянието им, както и за непредоставяне навреме
на епикризата след приключване на лечение и дори отказ да се
даде такава, ако не се заплати. Други чести оплаквания са
свързани с откази за приемане на по-тежко болни възрастни за
лечение в болница, неизвършване на контролен преглед в рамките
на клиничната пътека, липса на достатъчно информация за пациента
относно характера на заболяването му, както и вземането на
допълнителни средства под формата на дарение за фондации, искане
за заплащане при сваляне на гипс, поставяне на скъпи
консумативи, без да се информира пациентът за онези, които се
подават от НЗОК, искане на заплащане на нерегламентирани такси
при издаването на болничен лист. Пациентите са недоволни още, че
през почивните дни и по време на годишен отпуск им е трудно да
се свържат с личните си лекари, както и че са получили отказ за
домашно посещение при тежко болен или за целта им е искано
заплащането на транспортните разходи на лекаря, посочват от
касата.
Сред най-често задаваните въпроси са какво включва
профилактичния преглед, какви стоматологични услуги заплаща
НЗОК, как се възстановяват здравноосигурителни права. Интерес
представляват въпросите, свързани с детското и майчино
здравеопазване, както и плащането на потребителска такса и
освобождаването от нея. Проявен е интерес към клиничните пътеки
за рехабилитация, както и към възможностите за възстановяване на
здравноосигурителни права. Консултантите от "горещия телефон"
отговарят и на въпроси, свързани с лекарствения списък на НЗОК и
технологията на изписване на различни медикаменти.
Български граждани, които работят в страни членки на ЕС, се
интересуват дали подлежат на здравно осигуряване в България.
Сред често задаваните въпроси са тези, свързани с издаването на
Европейска здравноосигурителна карта и временно удостоверение,
както и за реда, условията и необходимите документи за издаване
на Европейски формуляри.
По данни от касата, здравноосигурените вече са по-добре
запознати с правата си и с работата на личния лекар и по-често
използват възможността си за неговата смяна, когато са
недоволни, за разлика отпреди, когато са предпочитали да подават
жалби с искания за проверки от НЗОК. Безплатните телефонни
консултации са свързани и с предстоящо лечение в болница и
възможните клинична пътека за дадено заболяване.
Отговор на въпросите си гражданите могат да получат и в
приемната на НЗОК всеки работен ден от 9.30 до 12.00 ч. и от
13.30 до 16.30 ч. От януари до август през нея са преминали 953
човека. За същия период на интернет страницата на НЗОК
(www.nhif.bg) отговори на свои запитвания са получили над 1300
потребители - граждани и договорни партньори.
|