Кой печели от слабия долар?
БТА
- 18 Юли 08:57
Броят на чуждестранните туристи, посещаващи САЩ вече достигна нивото от 2000 г., но парите, които те харчат, са
повече от когато и да било досега.
През миналата година чуждестранните туристи са оставили в
страната 96,5 млрд. д., което е повече от похарчените през 2000
г. 88 млрд. д., съобщи Американската асоциация на
туристическата индустрия, цитирана в електронното издание на
сп. "Форбс".
При курс от 1,6 евро и 2 британски лири за долар за
туристите, идващи от страни със силна валута, слабият долар
означава по-евтини стоки. Тенденцията може да раздвижи
туристическия пазар, изпаднал в летен застой. През март,
последния месец, за който има данни, чуждестранните туристи са
похарчили 11,4 млрд. д., над 20 на сто повече спрямо същия месец
на миналата година.
За туристическата индустрия обаче увеличеното харчене на
туристите има горчиво-сладък вкус. Между 2000 и 2007 г. страната
е посрещнала с 2,1 милиона по-малко туристи в сравнение с пика
от 26 милиона, отбелязан през 2000 година.
"В сегашната обстановка е много лесно да се приеме, че
нещата се развиват добре, но истината е, че не сме се върнали на
предишното положение", заяви Джеф Фрийман, висш служител на
асоциацията.
Вътрешният туристически пазар е привлекателен за
чуждестранните посетители.
Великобритания, Япония и Германия продължават да са
държавите, от които идват най-много туристи, въпреки че броят на
туристите от Бразилия, Китай и Индия през април тази година се
е увеличил от 11 до 23 на сто. Туристите предпочитат най-вече
да посещават ресторанти, забележителности в градовете и
исторически места. Всичко това може да стане в космополитни
градове като Ню Йорк и Лос Анджелис, в които разходите,
направени от чуждестранни туристи са се увеличили.
През 2007 г. Ню Йорк е посетен от 46 млн. туристи от
страната и чужбина, които общо са похарчили 28 млрд. долара. От
2000 г. чуждестранните туристи са се увеличили с 34 на сто,
според представители на компанията Ен Уай Си енд къмпани
(NYC&Company), която рекламира града като туристическа
забележителност. Очаква се в растежът в туризма през тази година
да се забави, но Ен Уай Си прогнозира растеж от 4 на сто.
Туристите харчат парите си най-вече в кварталите около
прочутите музеи и атракциони, но се наблюдава интерес и към
предградията, например Бронкс. Там има ботаническа градина и
зоопарк. Туристите се опитват да опознаят самия Ню Йорк като
посещават бутици и изискани ресторанти.
Туризмът в Лос Анджелис също отчита увеличаване на
чуждестранните туристи. Местните туристически организации
отбелязват, че през 2007 г. 2,6 млн. туристи са похарчили 3,4
млрд. д., увеличение от 138 000 души и 200 млн. д. спрямо 2006
година.
Най-предпочитаното от туристите място е тематичният парк на
студията Юнивърсъл (Universal Studios), а други посещавани места
са музеят Гети, Бевърли център и Театър Нокиа, в който се
снима телевизионното предаване Идолът на Америка (American
Idol). В Бевърли център са се увеличили покупките, направени от
туристи в луксозни магазини на Луи Вюитон (Louis Vuitton), Долче
и Габана (Dolce & Gabana) и Гучи (Gucci).
Увеличават се и посетителите на природните паркове и
местности. Най-предпочитано е 15 дневно пътуване из западните
щати, което включва престои в Лос Анджелис, Големия каньон,
Долината на смъртта и Йосемити. По време на пътуването туристите
посещават големите магазини и правят походи до индиански
резервати.
Джеф Фрийман от Американската асоциация на туристическата
индустрия оценява притока на средства от туристите като
положителна тенденция, но въпреки това се тревожи за бъдещето.
"Слабостта на американската икономика е временно явление. Какво
ще стане, когато доларът се засили?".
|