Американците сменят навиците по отношение на колите
БТА
- 02 Юни 15:02
Във времето на скъпия бензин американците въодушевено
откриват т.нар. "car-sharing" или "съвместно използване на коли"
- услуга, която позволява почасово наемане на голям избор от
автомобили.
Принципът е прост: срещу такса за годишен абонамент шофьорът
може да си запази в интернет кола по свой избор, която да
ползва от един час до няколко дни. Застраховката и горивото са
включени в цената.
Колите са стратегически разположени в градския център.
Клиентът разполага с магнитна карта за отключване на вратите.
Сумата на наема се заплаща в края на всеки месец.
В САЩ пазарът на тази услуга е превзет от Зипкар (Zipcar),
фирма с 200 000 абонати и 5000 автомобила в движение. Компанията
регистрира по 7500 нови абонати месечно. Тя е добре представена
в големите градове, но и в студентските градчета.
За генералния й директор Скот Грифит причините за успеха са
прости. "Използването на колите ни е вид избор на начин на
живот. Много от клиентите ни смятат, че не им е нужно да
притежават превозно средство", защото в квартала им има
достатъчно коли на фирмата Зипкар, казва той.
Услугата е предимно за градските жители, които редовно се
нуждаят от превозно средство, за да излязат вечер или за голямо
пазаруване на хранителни стоки, обяснява един от абонатите в
сайта на фирмата.
Но най-много може би натежават съображенията от икономически
и екологичен характер. САЩ наваксват закъснението си спрямо
Европа в това отношение и "все повече хора искат да водят начин
на живот, при който се опазва околната среда", уверява Грифит.
С увеличаването на цената на бензина услугата за съвместно
ползване на коли привлича все повече хора. Според Грифит сред
новите абонати на Зипкар три пъти повече хора мотивират
записването си със скока на цените.
Според Сюзан Шахийн, директор в центъра за изследване на
транспорта и околната среда към университета в Бъркли,
покачването на цените на дребно на бензина е подействало като
електрошок.
"Това накара собствениците да преосмислят как използват
колите си и да се запитат дали наистина са им необходими",
обяснява тя.
Според Зипкар, новата услуга позволява на абонатите да
спестяват над 435 долара на месец в сравнение с притежаването на
кола. Освен това всяка кола на Зипкар означава изтегляне от
движение на около 15 други автомобила, което намалява
задръстванията, отделянето на вредни газове и търсенето на
места за паркиране.
"В много отношения "съвместното използване на коли може да
се възприеме като промяна от културно естество", уверява Шийхан.
В страната, където колата е пълновластен господар, хората
започват да преосмислят "значението на статута да си на
собственик на кола", добавя тя.
Според нея потенциалният пазар на този вид услуга в САЩ е
над 2 милиона души.
Привлекателен пазарен дял! Зипкар, която тази година погълна
основния си съперник Флекскар, трябва да се съобразява с все
по-силната конкуренция. Компаниите за коли под наем Херц и
Ентърпрайз започнаха пробно да предлагат същата услуга. Подобна
услуга предлага и специализираната в даване на камиони под наем
фирма Ю-Хоул (U-Haul).
Генералният директор на Зипкар запазва спокойствие пред
конкуренцията и вече е насочил поглед към европейските пазари.
|