168 производители: Много са фалшивите еко и биохрани
БТА
- 29 Август 11:50
По проект "Не на фалшивите биохрани!" работят Българската
национална асоциация на потребителите /БНАП/ и Фондацията за
биологично земеделие "Биоселена", съобщиха от организациите.
Вече са събрани десетки етикети на храни с неверната
информация "био", "еко", "екологично" и "произведено в
екологично чист район", уточняват те. Целта на проекта е у
потребителите и институциите да се породи нетърпимост към
фалшивите биохрани.
За да може да бъде продаван с означението "биологичен",
продуктът трябва да бъде контролиран и сертифициран от
организация или фирма, която отговаря на строго определени с
нормативна уредба изисквания. Освен означението "биологичен",
който е официалният термин за България, на етикета на продукта
трябва да има името и кодовият номер на контролния орган,
обясняват от БНАП. С етикетите "био" и "еко" се злоупотребява,
предупреждават от асоциацията на потребителите.
Твърдението, че даден продукт е произведен в "екологично
чист район" внушава на потребителите измамна асоциация, че е
произведен по биологичен начин, а технологията на биологичното
производство включва редица изисквания, уточняват от фондацията
за биологично земеделие.
Фалшивият биопродукт нанася сериозна вреда на
производителите на истински, алармират те. По данни на БНАП
засега в България са сертифицирани 168 биопроизводители, а
общата площ на биологичните култури е над 16 хиляди хектара.
Увеличават се щандовете, на които може да бъде купена биологично
сертифицирана продукция - мляко, мед, сладка, консерви,
подправки, билки, чайове. Цените им, както навсякъде по света,
са по-високи от продуктите, произведени чрез конвенционално
земеделие. Истинските биопродукти обаче са подложени на нечестна
конкуренция от по-евтините фалшиви, тревожат се
биопроизводителите.
Заблуждаващите биоетикети нарушават няколко закона, глобите са
високи, посочват от БНАП. Екипът на проекта "Не на фалшивите
биохрани" възнамерява да се обърне към производители, които
злоупотребяват с етикетите, към веригите магазини, които ги
продават и към контролните органи, а ако няма ефект от това - и
към съда. Целта е да се предизвика обществен интерес към
проблема и нетърпимост към фалшификатите.
|