НЦИОМ: Расте ”армията на безразличните” у нас
БТА
- 23 Април 16:04
Повече от половината българи - 54 на сто, не следят коментарни обществено-политически предавания по телевизиите, а 93 на сто - по радиата. Това показват данни от
национално-представително проучване на Националния център за
изучаване на общественото мнение /НЦИОМ/, проведено от 10 до 17
април сред 1000 души в 86 населени места. Коментарът на данните
от изследването беше изпратен до БТА.
Най-значимата промяна в структурата на медийните
предпочитания на българите е в ръста на "армията на
безразличните" сред слушателите и зрителите, което говори за
задълбочаваща се липса на така наречените предавания -
институции, се посочва в съобщението. Силно е спаднал интересът
към обществено-политическите коментарни и аналитични предавания
и едва ли този интерес може да се възвърне в рамките на една
кампания, смятат социолозите.
В началото на предизборната кампания за евровота
публицистиката не се намира в особено благоприятна ситуация,
доколкото масовият зрителски интерес е привлечен от атрактивни
шоу-програми като "ВИП брадър", "Мюзик айдъл", "Един срещу
всички", отчитат от НЦИОМ. Най-гледаните обществено-политически предавания по
телевизията са "Панорама", "Пирамида" и "На четири очи". Във
времето, в което "БТВ репортерите" вървеше "на гърба" на "Всяка
неделя", като че ли конкуренцията мотивираше репортерите на БТВ
в по-голяма степен, смятат социолозите. Отмина времето, в което
аудитории като тези на "Всяка неделя" и "В десетката"
респектираха с високите си дялове, а на тяхно място не
възникнаха предавания, които да изземат и привлекат толкова
масова и широка аудитория, отчитат от НЦИОМ.
Коментарните обществено-политически предавания на "Хоризонт"
доминират в предпочитанията на радиоаудиторията. На първите
места по предпочитания сред тях са подредени само предавания на
"Хоризонт" - "Неделя 150", "Преди всички" и "Дим над водата".
Извън тях най-предпочитана е "Седмицата" на Дарик радио, сочат
данните. Въпреки известния отлив на интерес към медиите, те остават
неразделна част от всекидневието на българите - едва 8 на сто
посочват, че не четат вестници, 14 на сто - че не слушат радио и
само един процент - че не гледат телевизия.
Лидерите по предпочитания сред печатните медии са вестниците
"Дневен труд" и "24 часа", посочени съответно от 29 на сто и 17
на сто от анкетираните, следвани от "Трета възраст" (с 8 на
сто) и "Стандарт" (с 5 на сто). Едно сравнение на читателския
профил на двата най-четени вестника показва, че "Труд" е
по-предпочитан от мъжете, а "24 часа" - от жените, висшистите
предпочитат "24 часа", а хората със средно образование - "Труд",
показват данните. Като цяло столичани четат повече вестници.
Лидер в радиоефира е "Хоризонт". 28 на сто от българите
твърдят, че "Хоризонт" е радиостанцията, която те лично
предпочитат. По-често това са хора на възраст над 50 години,
жители на селата, но и на столицата и хора с изявени политически
симпатии. 9 на сто посочват като предпочитана радиостанция
"Веселина", а 7 на сто - "Дарик" радио.
За половината българи "БТВ" е предпочитан телевизионен
канал, а за една пета - "Нова телевизия". Всеки шести посочва,
че предпочита да гледа "Канал 1". Хората от 30 до 39 години
избират да гледат "БТВ". Най-многобройната група от зрители на
"Нова телевизия" е на възраст между 40 и 49 години, а на "Канал
1" - над 60. При най-възрастните зрители "Канал 1" заема второ
място в предпочитанията след "БТВ". Програмата на "Нова телевизия" пък се следи по-често от висшисти и столичани.
|