Уловки при теглене на ипотечен кредит
БТА
- 30 Октомври 15:10
При теглене на ипотечен кредит за развиване на бизнес трябва да се внимава за седем основни "уловки". Това предупреждават от
дружеството за бизнес ипотечно кредитиране "Кредитекс". Според експертите важният за кредитоискателя въпрос трябва
да бъде как кредитът да бъде максимално ефективен, а не къде са най-ниските лихви.
От дружеството препоръчват да се договаря лихва, която е базирана на EURIBOR или LIBOR, понеже тези стойности могат да се
следят ежедневно. Трябва да се обърне внимание на таксата за управление на
кредита, която обикновено е 1 процент - да се уточни на колко време кредитиращата институция променя тарифите си за таксите и
комисионните, да се попита за тенденциите, съветват експертите. Като пример се посочва, че ако таксата за управление при кредит
от 100 000 лева, със срок от 10 години и лихва от 8 на сто годишно, се промени на втората година от кредита на 2 процента,
средногодишното оскъпяване става с 5 на сто повече за целия период. Също така експертите съветват да се поиска назаем и
комисионната, защото така ще се намали оскъпяването. Според техните изчисления при договорен кредит от 101 000 лв. /с
включена такса за управление/, а получени 100 000 лв., средногодишното оскъпяване ще бъде 4.6 на сто, което ще струва с 5 962 лв. по-малко, отколкото ако се иска от кредит от 100 000 лв. и се получат реално 99 000 лв. Освен това, при предварително изчислени такси за управление, кредитът е защитен от промени в тарифите на кредиторите. Друга уловка е, че лихвата по кредит за физически лица е по-малка от тези за фирми. Лихвите обаче, както и всички такси по обслужването, са данъчен разход на фирмата, но не и за
физическото лице, предупреждават от дружеството. Също така, според тях, офертите с преференциали условия са
по-неизгодни от тези с непреференциални. Изчисленията показват, че за 10-годишен кредит от 50 000 лв. с неанюитетни вноски,
непреференциалната оферта ще струва с 4 762.50 лв. по-малко. По-добре да се избере гратисен период за първата година вместо
преференциална лихва, съветват от дружеството. В момента съществува ясна тенденция за увеличаване на таксите за управление в цялата банкова система, поради което няма как да е вярно рекламно послание от рода: "Падат такси и лихви", твърдят още от "Кредитекс". Като аргумент се изтъква, че през юли 2006 г. по данни на БНБ общите приходи от лихви са били със 19.9 на сто повече спрямо юли 2005 г. За същия период таксите са се увеличили с 46.6 процента. "Банковата система е пазарна среда и няма как да ви предлагат намаление на такси и лихви, при положение, че те се увеличават", заключават от дружеството.
|